27-02-2024

Welkom nieuw lid: Ria van de Pavert

Ria van de Pavert leerde een maand nadat ze met pensioen ging haar nieuwe partner kennen. ‘We gaan samen een nieuwe woonark laten bouwen.’

Ria van de Pavert (68) is zo iemand met wie het even zoeken is om tijd te vinden voor dit interview. ‘Ik ben geen mens die bang is zich te vervelen’, vertelt ze later over haar status als gepensioneerde. Bovendien stapt ze net in een nieuwe levensfase met haar vriend, bij wie ze sinds kort inwoont. Samen werden ze eind vorig jaar lid van de BPP.

MAX Magazine

Hoe kwam zij onze belangenvereniging op het spoor? ‘We kregen jullie folder in handen – misschien via het pensioenfonds of MAX Magazine? Wij maken ons allebei zorgen over de nieuwe pensioenwet. In de krant lezen we berichten over voorstanders, maar ook over mensen die er fel tegen gekant zijn. Ik ben bang dat we er straks op achteruit gaan. Bovendien moet er nog veel gebeuren voor de nieuwe regeling van start gaat. Daarom vind ik het belangrijk dat onze belangen behartigd worden.’

Nabestaandenpensioen

‘Voor de gewone man is de berichtgeving ook niet te volgen’, vult haar partner terecht aan. Ria van de Pavert heeft nog een reden waarom zij de ontwikkelingen in pensioenland kritisch bekijkt. ‘Toen ik acht jaar geleden weduwe werd, bleek het nabestaandenpensioen dat ik ontving opeens 100 euro lager in mijn pensioenoverzicht. Ik was daar graag eerder van op de hoogte gesteld. In plaats van dit te ontdekken toen ik er mee te maken kreeg.’

Een nieuwe relatie

Zo’n drie jaar geleden ging zij met pensioen, na een werkzaam leven van ruim 52 jaar. Toch was ze geen moment bang om zich te vervelen. ‘Ik kan mijn week goed volplannen, een beetje te goed’, zegt zij met een lach. Een bijzonder gegeven: in de maand september ging zij met pensioen en in oktober leerde zij haar vriend kennen.

‘Wij wonen sinds kort samen en volgende maand maken we onze relatie officieel met een geregistreerd partnerschap. Ondertussen heb ik mijn huis verkocht. We hebben een omgevingsvergunning aangevraagd voor het bouwen van onze nieuwe woonark. Dat geeft natuurlijk ook de nodige drukte.’ Het stel leerde elkaar kennen via een vijftigplus datingsite.

Van mindfulness tot zelfverdediging

Haar week is goed gevuld met oppassen, sporten, naailes en vrijwilligerswerk voor de zeilvereniging. Ook was zij actief in het burgerberaad van de gemeente Haarlem. Zo is er iedere dag iets. ‘Donderdag is onze enige vrije dag om af te spreken!’ Iedere winter wil ze een leuke cursus doen. ‘Ik schrijf me in via het cursusboekje van een opleidingsinstituut in Haarlem of bij WIJ Heemstede. Zo deed ik onder andere mindfulness, fotografie, schilderen, Engelse les en zelfverdediging.

Jongste bediende

Haar werk in de boekhouding en administratie beschouwde ze als hobby. ‘Ik vond het leuk om met facturen in de weer te zijn, dat ik het spelletje door had.’ Ze begon op haar vijftiende al als jongste bediende bij een kantoor in de Nes in Amsterdam, omdat ze op school haar draai niet kon vinden. ‘Ik begon met koffiezetten en maakte me later de administratie eigen.’ Ze werkte bij verschillende organisaties, waaronder NZH/ Connexxion, stichting Samenwerkende Bonden van Ouderen, maatschappelijk werk en Veilig Thuis. De laatste 18 jaar telkens bij twee of drie werkgevers tegelijk.

Heeft ze tot slot nog een tip voor de BPP? ‘Wij kunnen ons pensioenfonds niet zelf uitkiezen, daarom vind ik het fijn dat de BPP oplet hoe PFZW het doet. Uiteindelijk geeft het fonds ons geld uit, zo mag PFZW er ook een beetje naar kijken.’

Hoe meer leden, hoe meer invloed

Nieuwe leden geven aan blij te zijn met een belangenvereniging als de BPP. Helaas zijn wij nog niet bij iedereen bekend. Als u hoort dat iemand pensioen ontvangt van PFZW, nodig hem of haar dan uit om ook lid te worden van de BPP!

Terug naar nieuwsoverzicht

Laura Vegter, nieuwsbrief redactie