Beleid ECB definitief ontmaskerd en foute maatstaf voor pensioenen

27-11-2019

Onderzoek wijst uit dat de invloed van het ECB beleid van de afgelopen tijd een drukkend effect heeft op de rente van maar liefst 1,6%. En dan toch volhouden dat het goed is en het enig juiste dat wij onze pensioenverplichtingen waarderen op de ECB rente, nog een beetje gedempt door de ufr van Dijsselbloem?!

En dan te weten dat de invloed van 1% lagere of hogere rente een invloed heeft op de dekkingsgraad van veel fondsen in de orde van grootte van 14 - 15 punten.

Natuurlijk de extreem lage rente heeft waarschijnlijk ook invloed op de economische situatie, maar zelfs als dat effect hoog wordt ingeschat blijft tenminste de helft van die 1,6% recht overeind.

Misschien minder actueel nu omdat minister Koolmees maatregelen heeft genomen die kortingen vooralsnog  minder waarschijnlijk maken.Maar wie maakt nu eens definitief een einde aan de waanzin dat we met deze manipuleerbare en ook overigens onterechte maatstaf de verplichtingen moeten blijven berekenen en de diefstal op pensioenen die daardoor ten onrechte niet geïndexeerd worden tot een eind komt.

Gesterkt door deze nieuwe gegevens zetten wij onze strijd voor een rechtvaardig pensioenstelsel voort. Ondersteun dat door als gepensioneerden van PFZW lid te worden van onze organisatie voor slechts € 11, -- per jaar.