06-07-2023

Eerder stoppen met werken

Wie een zwaar beroep heeft, kan eerder met pensioen door de RVU-regeling, ook in de zorgsector. Wat zijn de gevolgen voor uw pensioen?

De RVU (Regeling voor Vervroegde Uittreding) is bedoeld voor werknemers met zware functies die, door de verhoging van de AOW-leeftijd, niet in staat zijn om gezond te blijven werken tot de pensioengerechtigde leeftijd. Twee derde van alle cao’s in Nederland biedt daarom de mogelijkheid om eerder te stoppen. Uit cijfers van het UWV blijkt dat eind vorig jaar slechts vijftienduizend van de honderdduizenden werknemers gebruik maakten van de regeling.

Eerder stoppen heeft invloed op (partner)pensioen

Welke gevolgen heeft eerder stoppen met werken via de RVU voor uw pensioen? Als u stopt met werken, stopt ook de pensioenopbouw. U kunt ervoor kiezen om de uitkering zelf aan te vullen, bijvoorbeeld met spaargeld of door het pensioen eerder te laten ingaan. Binnen de huidige wet- en regelgeving is het niet mogelijk om de pensioenopbouw vrijwillig voort te zetten.

Meer weten

Wilt u meer weten over vervroegde pensionering of heeft u andere pensioenvragen? Kijkt u dan eens op onze website bij Veelgestelde vragen.