14-09-2022

Onze inzet voor koopkracht bij PFZW

Voor de zomervakantie brachten wij goed nieuws: ons pensioenfonds PFZW verhoogt eindelijk de pensioenen. Per 1 januari a.s. komt er opnieuw een indexatie.

PFZW neemt begin november een besluit over de hoogte van de indexatie. Als BPP zullen wij daarover onze stem laten horen in de Pensioenraad, het verantwoordingsorgaan van PFZW.

Pensioenfondsen aan zet

Juist met de huidige uit de hand lopende inflatie is het belang van een eerlijke indexatie nog groter dan anders. Dat geldt vooral voor de laagst betaalden, maar ook groepen met een middeninkomen komen nu al in de problemen.

Ingrijpen in de koopkracht is op de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de overheid. Bij het invullen van de indexatie zijn de pensioenfondsen nu echter aan zet. Wij vinden dat zij de indexatie van de pensioenen zo maximaal mogelijk moeten doorvoeren.

De opstelling van de BPP

Dat sommige groepen en deskundigen nu pleiten voor terughoudendheid met indexeren, vinden wij niet gepast. Zij wijzen op de absurditeit van de stijgende dekkingsgraden van pensioenfondsen bij slechte economische omstandigheden. Onze reactie: je moet maar durven! In de afgelopen tien jaar hebben wij hen niet gehoord over de rare omstandigheid dat de pensioenen bij lage rentes maar hoge rendementen toch niet verhoogd mochten worden.

Ook kunnen wij weinig begrip opbrengen voor het pleidooi van pensioenfondsbestuurders om financiële ruimte te reserveren voor de overgang naar een nieuw pensioenstelsel. In deze bijzondere economische omstandigheden vinden wij versterking van de koopkracht NU noodzakelijk.

Pleidooi van een BPP lid

Een van onze leden schreef de volgende reactie:

“De afgelopen twaalf jaar mochten de pensioenen niet geïndexeerd worden, omdat de hoge rendementen van de pensioenfondsen vrijwel geheel gereserveerd moesten worden voor mogelijke tegenvallers in de toekomst. De zogenaamde ‘buffervorming’ in het huidige stelsel. Dit gebrek aan indexatiekracht is het belangrijkste argument voor een nieuw pensioenstelsel.

Nu er met de huidige aangepaste regels wel ruimte is voor indexatie, dreigt die voor een deel gereserveerd te worden voor de financiering van dat nieuwe pensioenstelsel. Daarmee zou indexatie voor gepensioneerden vooruitgeschoven blijven worden, ondanks de huidige koopkracht crisis. Een uitstel waarvoor de huidige gepensioneerden vaak geen levenstijd hebben.”

Terug naar nieuwsoverzicht

Auteur: Cees Michielse