14-09-2022

Koopkracht op Prinsjesdag

Kijkt u uit naar de derde dinsdag van september? Wij wel. De belangrijkste plannen voor onze koopkracht worden dan bekend. Een vooruitblik…

Op Prinsjesdag (20 september) presenteert de minister van Financiën de belangrijkste plannen voor het komende jaar. Naar de “beste” Haagse tradities is er al veel uitgelekt over deze Miljoenennota 2023, ook over de maatregelen om onze koopkracht te verbeteren. Daarom geven wij vast een voorproefje.

Wat is tot nu toe bekend?

In de Miljoenennota staat hoe het kabinet in 2023 de koopkracht van grote groepen wil ondersteunen. Deze maatregelen richten zich vooral op de laagst betaalden en de lagere middeninkomens. De verhoging van het minimumloon is voor deze groepen cruciaal. Daaraan zijn namelijk ook de laagste sociale uitkeringen, waaronder de AOW, gekoppeld.

Het kabinet geeft ruiterlijk toe dat de huidige hoge inflatie, en met name de sterke stijging van de energiekosten, hier niet helemaal mee wordt opgevangen. Daarom worden de werkgevers opgeroepen ook de lonen extra te verhogen. Een verstandige aanpak, lijkt ons. Al kan de uitwerking in de koopkrachtplaatjes, die straks in de Miljoenennota bekend worden, wellicht nog tot een ander oordeel leiden.

Waar blijven de gepensioneerden?

Wij missen extra maatregelen voor de gepensioneerden. Aan de ene kant onderkent het kabinet dat de combinatie van overheidsmaatregelen en verhoging van de lonen nodig zal zijn. Tegelijkertijd ontbreken aanvullende maatregelen voor de gepensioneerden, die immers geen baat hebben bij die loonstijgingen. En dat in een situatie waarin gepensioneerden al jarenlang sterk in koopkracht achterblijven.

De aangekondigde maatregelen zullen bovendien pas in 2023 ingaan. De mensen worden echter nu al volop geconfronteerd met hoge energierekeningen en stijgende prijzen in de winkels. Daarom vinden wij aanvullende maatregelen ook voor de komende maanden noodzakelijk.

Oproep van de BPP

Wij zullen ons ten volle inzetten om maatregelen te bereiken die voor alle groepen mensen aanvaardbaar zijn. Dit doen wij samen met de Koepel Gepensioneerden, de grootste seniorenorganisatie waarbij wij zijn aangesloten. De effecten voor de gepensioneerden mogen niet achterblijven bij die van de werkenden. Het is een belangrijke verantwoordelijkheid van de overheid om hier voor te zorgen.

Auteur: Cees Michielse