20-09-2022

Miljoenennota 2023 verdient nadere analyse

Tot op het laatste moment is er hard gesleuteld aan de miljoenennota 2023. Niet verwonderlijk waar de gevolgen van de torenhoge inflatie vooral  de laagste en lagere middeninkomens keihard treffen. Al met al zeggen wij, net als de gezamenlijke gepensioneerden organisaties, geen ongunstig beeld voor de koopkracht in 2023 ook niet voor de gepensioneerden.

Maar daar passen wel enkele kanttekeningen bij:

Je weet ondanks alle informatie nog niet zeker hoe het koopkrachtplaatje er echt uit gaat zien. Nog niet alles is uitgewerkt en doorgerekend mede vanwege de maatregelen die de afgelopen dagen pas zijn getroffen. Vooral het beloofde koopkrachtherstel voor de middeninkomens en hogere inkomens lijkt allerminst zeker in het bijzonder voor de groep gepensioneerden.

Daarnaast is los van de onzekere effecten die bijvoorbeeld de voortgaande strijd in Oekraïne nog voor verdere gevolgen kan hebben het uiterst onzeker wat eind dit jaar de indexatie van de pensioenen voor het komende jaar gaat zijn. Onze opstelling daarover bij PFZW gaven wij reeds aan in onze nieuwsbrief van afgelopen weekend.

Een laatste kanttekening is dat hoe dan ook het verlies aan koopkracht dat gepensioneerden hebben geleden, zowel in het afgelopen jaar als in de daaraan voorafgaande jaren, bij lange niet wordt goedgemaakt. De situatie van veel gepensioneerden blijft dan ook zorgelijk.

Tenslotte: de grote hoeveelheid aan stukken die jaarlijks bij de miljoennota worden gepubliceerd zijn onmogelijk in een zo kort tijdsbestek geheel te doorgronden. Wel zijn er voor diegenen die niet terugschrikken voor veel leeswerk enkele stukken te noemen die zeker interessant zijn:

De complete tekst van de miljoenennota 2023.
Een nota die dieper ingaat op zorg en gezondheid
De koopkracht in 2023
De Macro Economische Verkenningen (MEV) 2023

file:///C:/Users/cmichielse/Downloads/Macro-Economische-Verkenning-MEV-2023%20(1).pdf