22-10-2022

Pensioendiscussie moet nu worden afgerond

De Tweede Kamer worstelt met de complexe wetgeving voor een nieuw pensioenstelsel. Als belangenbehartiger van de gepensioneerden brengen wij telkens onze belangrijkste verbeterpunten in.

Het voorbereidende debat van de Tweede Kamer met minister Schouten over het Wetsontwerp toekomst pensioenen (Wtp) duurde maar liefst meer dan veertig uur. Samen met de Koepel Gepensioneerden en andere ouderenorganisaties hebben we dit debat gevolgd. Via onze vele contacten met de betreffende Kamerleden brachten we onze voorstellen tot noodzakelijke verbeteringen naar voren. Op 2 november volgt het plenaire debat in de Tweede Kamer.

Uitkomst van onze speerpunten

Op 13 oktober publiceerden wij op de website al de belangrijkste speerpunten van de discussie over de pensioenwet en onze visie daarop. Wat zijn nu de uitkomsten van het debat van afgelopen week?

• De coalitiepartijen steunden onze eis om de positie van de gepensioneerdenorganisaties te versterken. Dat geldt ook voor onze voorstellen om het begrip evenwichtigheid nader te omschrijven en om de gepensioneerden als een groep gelijk te kunnen behandelen.
    Toch heeft minister Schouten op deze punten nog geen concrete toezeggingen gedaan, al gaf zij aan hier begrip voor te hebben. Pas tijdens het plenaire debat zal blijken of dit ook concreet gemaakt wordt in tekstwijzigingen.
  • Met name door enkele oppositiepartijen is veel tijd en aandacht besteed aan onderwerpen die voor de toekomstige pensioenen van groot belang zijn, maar eigenlijk niets te maken hebben met dit wetsontwerp. Denk aan de positie van ZZP-ers en de bredere wens om iedereen pensioen te laten opbouwen. Wij vinden de timing om deze punten nu naar voren te schuiven niet passend.
  • Ook het ontbreken van het advies van de commissie parameters kwam vaak naar voren. Dat komt pas in de loop van november beschikbaar. Dit punt is belangrijk om de uitwerking van het nieuwe stelsel straks op evenwichtigheid te kunnen toetsen. Maar dan moeten ook de sociale partners eerst hun keuzes hebben gemaakt voor de inhoud van de nieuwe pensioenregeling. Nu die betreffende keuzes nog niet gemaakt zijn en ook nog niet kunnen worden gemaakt, is de roep om duidelijkheid begrijpelijk, maar niet waar te maken.

Spijkers met koppen op 2 november

Deze discussie heeft een goede basis gelegd voor verdere behandeling in de plenaire vergadering van de Tweede Kamer. Die vindt volgens de laatste informatie op 2 november plaats. Of die behandeling in één zitting kan worden afgerond? Dat is de vraag, gelet op de ingewikkeldheid van de materie en de zaken die nog aan de orde zijn.

Wat ons betreft moeten er spijkers met koppen worden geslagen. Verder uitstel kan de pensioenfondsen, die de wet straks moeten uitvoeren, in grote problemen brengen. De voorstellen die min of meer in de lucht hangen, moeten nu in concrete wijzigingen worden vertaald.

Cees Michielse