24-11-2022

Verschillende indexaties pensioenfondsen

Waarom lopen de indexaties van de verschillende pensioenfondsen zo uiteen? Die vraag kreeg de BPP de afgelopen tijd geregeld. Begrijpelijk!

Langzaam maar zeker maken de verschillende pensioenfondsen de indexaties per 1 januari a.s. bekend. En die lopen nogal uiteen. Voor PMT 4,2%, PFZW 6%, ABP 11,96% en Bouw 14,52%, om zomaar enkele fondsen te noemen.

Wij kregen veel vragen waarom die percentages zo verschillen. En in het bijzonder waarom PFZW niet wat meer zou kunnen doen dan de vastgestelde 6% verhoging.

Het verschil in dekkingsgraden op het moment van het besluit is de belangrijkste oorzaak. We kunnen kijken of de afwegingen die de genoemde fondsen hebben gemaakt overeenstemmen, door te kijken naar de dekkingsgraad onder aftrek van de nu toegezegde indexaties. En dan blijkt dat die uitkomsten heel dicht bij elkaar liggen, rond de 110 tot 112 procent. Daarmee is het beleid in de komende jaren en bij de transitie naar het nieuwe stelsel wel meer gelijkwaardig.

De BPP zal binnen PFZW aan de orde stellen welke aanpassingen in het beleggingsbeleid en vooral ook het risicobeleid mogelijk zijn, om het achterblijven van de dekkingsgraad bij enkele andere fondsen zo mogelijk te voorkomen.

Auteur: Cees Michielse