13-12-2022

Veelgestelde vraag: krijg ik mijn betaalde pensioenpremie wel terug?

De BPP krijgt regelmatig de volgende vraag van leden: Krijg ik mijn betaalde pensioenpremie wel terug? Onze Rob van Vredendaal geeft antwoord.

Over onze pensioenen bestaan nog steeds veel onduidelijkheden bij de deelnemers. Een van de voorkomende vragen is: zit er straks nog wel voldoende geld in de pensioenkas wanneer ik met pensioen ga? Of wordt mijn pensioengeld nu opgemaakt door de huidige generatie gepensioneerden? Krijg ik de door mij betaalde premies straks wel terug, of kan ik beter zelf sparen?

Die onrust is door alle berichtgevingen in kranten en andere media wel begrijpelijk, maar kan op basis van de feiten worden weggenomen.

Sparen of premie betalen?

Eerst maar de vraag beantwoorden of sparen niet beter is dan premie betalen aan het pensioenfonds. De feiten geven aan dat iedere betaalde euro pensioenpremie niet alleen terugkomt als uitkering, maar dat de totale uitkeringen 3 tot 4 keer hoger zijn doordat het beleggingsbeleid van de pensioenfondsen een goed rendement oplevert. Dan hebben wij het niet alleen over premies die de deelnemers zelf betalen, maar ook over de werkgeverspremies.

Is er straks nog genoeg?

Dan de vraag of er over een aantal jaren nog wel voldoende geld in de pensioenpot zal zitten. Daarop is maar één antwoord mogelijk. JA. De aanvullende pensioenen in Nederland zijn 'kapitaalgedekt'. Dit betekent dat de betaalde pensioenpremie meteen belegd wordt. Zo bouwt het pensioenfonds kapitaal op dat nodig is om later pensioen uit te betalen. Een uitvoerig stelsel van regelgeving en toezicht daarop waarborgt bovendien een evenwichtige belangenafweging tussen de verschillende generaties.

De onzekerheid bij deelnemers wordt nog wel eens veroorzaakt door het gegeven dat bij een aantal fondsen de jaarlijks ontvangen premies nagenoeg gelijk zijn of zelfs lager zijn dan het bedrag van de uitkeringen die in datzelfde jaar zijn betaald. Dat is echter puur toevallig en dan nog stijgen de vermogens van die fondsen door de beleggingsrendementen. Dat is zoals gezegd het positieve effect van een 'kapitaalgedekt systeem'.

Hoe zit het met de AOW?

Voor de AOW is dat anders. Daar zijn de jaarlijkse inkomsten per definitie gelijk aan de uitkeringen van dat jaar. Voor een belangrijk deel kwam de AOW, zeker in het verleden, uit de premies die door werkenden werden betaald. In toenemende mate is door de krimp van de beroepsbevolking, of eigenlijk de groei van het aantal AOW-uitkeringen, die premie onvoldoende en wordt een deel van de benodigde gelden gefinancierd door de overheid uit de algemene middelen.

Andere vraag?

Heeft u een andere vraag over uw pensioen? Wij zijn u graag van dienst door middel van onze rubriek Veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? En komt u er met het pensioenfonds niet uit? Wij helpen u graag via onze deskundige helpdesk.

Auteur: Rob van Vredendaal