12-09-2023

Veelgestelde vraag: Is het beleggingsbeleid van PFZW wel goed?

Deze vraag krijgen wij steeds vaker van leden. En dat is begrijpelijk.  Onze Rob van Vredendaal legt uit...

We zullen hier de komende tijd uitgebreider op ingaan, omdat er kennelijk veel misverstanden over bestaan. Voor nu geven we vast een kort antwoord:

• Het gemiddelde rendement van ons pensioenfonds PFZW over een langere periode (ongeveer 6%) ligt in de lijn met de meeste grotere pensioenfondsen. Dat geldt ook voor de laatste jaren.
  • De ontwikkeling van de dekkingsgraad bij PFZW blijft echter wel achter bij veel andere fondsen en dat werkt voor sommigen verwarrend (Dit komt doordat PFZW vaak meer nadeel van de renteontwikkeling ondervindt, als gevolg van de lage gemiddelde leeftijd van de deelnemers).
  • Activistische milieuorganisaties leggen in de communicatie over het beleggingsbeleid de nadruk op maatschappelijk verantwoord beleggen. Dit onderwerp verdient zeker de aandacht. Er komt echter te weinig naar voren dat dit niet ten koste mag gaan van het rendement, zowel op korte als op lange termijn.

De BPP laat in de Pensioenraad van PFZW steeds weten dat wij de nadruk in de publiciteit op maatschappelijk verantwoord beleggen te eenzijdig vinden. De belangrijkste doelstelling van het pensioenfonds is daarnaast het behalen van een optimaal rendement op korte en lange termijn. Dit mag meer aandacht krijgen in de communicatie.

Andere vraag?

Heeft u een andere vraag over uw pensioen of het nieuwe stelsel? Wij zijn u graag van dienst door middel van de rubriek Veelgestelde vragen op onze website. Staat uw vraag er niet bij? En komt u er met het pensioenfonds niet uit? Dan helpen wij u graag verder via onze deskundige helpdesk.

Terug naar nieuwsoverzicht

Rob van Vredendaal