21-04-2023

Geslaagde en geanimeerde ALV 2023

Stevig sparren en gemoedelijk ontmoeten. Zo beleefden bestuur en leden samen de Algemene Ledenvergadering op 18 april 2023. Belangrijk onderwerp: hoe kunnen we de invloed van de BPP vergroten?

De ruim 70 aanwezigen zijn zeer betrokken bij de discussies. We zien kersverse leden die komen kennismaken met de BPP en oudgedienden die jaarlijks meedenken. Ook diverse gasten schuiven aan, om vanuit hun functie bij pensioenfonds PFZW te peilen wat er leeft in de doelgroep.

Hamvraag

De kwestie ledenwerving blijkt een rode draad tijdens deze ALV. De voorzitter constateert dat de BPP de belangen voor het voetlicht brengt van zo’n 350.000 mensen die pensioen ontvangen van PFZW. Naar verhouding is slechts een handjevol van hen BPP-lid. Penningmeester Bart de Jong kaart aan dat dit ledental bovendien gestaag daalt. Dat zorgt enerzijds voor minder inkomsten. Anderzijds verzwakt het de positie van de BPP aan de onderhandelingstafel. De hamvraag van vandaag: hoe bereiken we meer potentiële leden?

Zelf als het kan

Ook onderwerpen als wonen, zorg en welzijn zijn belangrijk om van je pensioen te kunnen genieten. Het BPP-bestuur heeft gastspreker Hans Wesselink uitgenodigd om de toekomst voor ouderen op deze gebieden te schetsen. De gepensioneerd Rabobank-directeur, lid van de Raad van Ouderen en van een commissie van de Koepel Gepensioneerden, presenteert het programma voor ouderenzorg van minister Helder. Speerpunten: zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan.

Via het rechter pijltje in onderstaande foto krijgt u een impressie van de ALV 2023

Waardering

Daarnaast is er ruimte voor een discussie over het nieuwe pensioenstelsel. Hoe staat het daarmee? Secretaris Cees Michielse benadrukt nog eens dat het resultaat van deze wet heel aanvaardbaar is en in ieder geval beter dan het huidige stelsel. Hij licht hij het beleid toe dat de BPP en de Koepel Gepensioneerden de afgelopen twaalf jaar hebben gevoerd nog eens toe met de speciale editie van Ons Pensioen in de hand. Dit belangrijke document legt helder uit wat de ‘Wet toekomst pensioenen’ betekent voor gepensioneerden en oogst veel waardering.

Uitgebreid terugblikken?

• De notulen van deze ALV kunt u terugvinden op onze website via deze link. Daar treft u ook alle behandelde stukken aan.
  • In het juni nummer van ons ledenmagazine Ons Pensioen leest u een uitgebreide sfeerimpressie.
Terug naar nieuwsoverzicht

Laura Vegter