Welkom nieuw lid: Mw. Scholten

15-02-2021

Nieuwe leden versterken onze vereniging. Wat beweegt hen om lid te worden van de BPP? Andy Scholten: “Stille armen hebben recht op een goed pensioen.”

Als we haar bellen is Andy Scholten (63) uit Deventer net op de bank geploft na een middag heerlijk schaatsen. “Vanwege de coronamaatregelen bleef ik dichtbij huis. Voor het eerst sinds 22 jaar heb ik weer op de Douwelerkolk geschaatst, heel bijzonder. Én ik ben heelhuids thuis gekomen – belangrijk voor de zorg!”

Samen lunchen

Zelf is zij werkzaam als maatschappelijk werker. Met het Sociaal Team waar zij deel van uitmaakt, probeert ze te voorkomen dat inwoners van Deventer afglijden in armoede en eenzaamheid. ‘Wij stimuleren de ‘naboarhulp’ in wijken. Dat valt niet altijd mee in de stad, maar als het lukt om mensen in hun kracht te zetten geeft dat veel voldoening.”

Hoe kwam zij in aanraking met de BPP? “Ik heb goed contact met een lieve oud-collega die al met pensioen is. Twee tot drie keer per jaar lunchen we samen. Bij zo’n gelegenheid vroeg ze of ik belangstelling had om lid te worden. ‘Stuur maar wat informatie’, antwoordde ik toen. Al was ik gelijk genegen om het te doen. Ik heb ook mijn man meegenomen in het gebeuren, hij is nu partnerlid.”

Stille armen

“Wij zitten allebei dicht tegen de pensioenleeftijd aan. Daardoor realiseren wij ons extra dat het belangrijk is dat pensioengerechtigden een stem hebben. Zelf behoren wij tot een categorie die weinig te klagen heeft. Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat wij met z’n tweeën zijn, wij hebben ons huis in de goede tijd gekocht.

Maar in mijn werk kom ik veel ‘stille armen’ tegen. Dan bedoel ik niet de minima, maar werkenden met een MBO opleiding die het niet breed hebben. Vaak gaat het om alleenstaanden die huren in plaats van kopen. Zij zien de pensioenregels veranderen en moeten maar zien dat er voor hen genoeg overschiet. Terwijl ze fulltime werken. Die ontwikkeling moeten we met elkaar in de gaten houden. En dan is het fijn dat er een club is als de BPP die daar in meedenkt!”

Word zichtbaar

“Met mijn lidmaatschap wil ik de BPP versterken. Mijn tip voor meer leden: maak vooral zichtbaar wat je bereikt, waar je inspraak hebt en aan welke tafels je zit. Ook een idee is om mensen op te bellen die in zorg werken en net voor hun pensioen zitten. Er bestaan speciale callcentra die werken met oudere medewerkers – dat zou perfect zijn!”

Hoe meer leden, hoe meer invloed

Nieuwe leden geven aan blij te zijn met een belangenvereniging als de BPP. Helaas zijn wij nog niet bij iedereen bekend. Als u hoort dat iemand pensioen van PFZW ontvangt, nodig haar of hem dan uit om ook lid van de BPP te worden.

Tot 1 juli hebben wij een speciale actie. Brengt u binnen deze tijd twee leden aan, dan ontvangt u als aanbrenger een cadeaubon twv € 25,--!