Begrippen- en afkortingenlijst

Begrip/afkorting

AFM

Autoriteit Financiële Markten

Houd toezicht op financiële sector en dus ook op de pensioenen.

ALV

Algemene Ledenvergadering

Op de ALV legt het bestuur tenminste een keer per jaar verantwoording af aan de leden over het gevoerde beleid.

AOW

Algemene Ouderdomswet

Basisuitkering voor mensen die de AOW-
gerechtigde leeftijd bereikt hebben.

Contante waarde

Welk bedrag is nu nodig om de toekomstige pensioenbetalingen te kunnen voldoen.

Dekkingsgraad

Dit percentage geeft aan of het fonds voldoende geld heeft om de pensioenen nu en in de toekomst te betalen.

Bij een dekkingsgraad van 100% is genoeg geld in kas om de opgebouwde pensioenen uit te keren.

DNB

De Nederlandsche Bank

Toezichthouder pensioenen

Franchise

Bedrag waarover geen aanvullend pensioen wordt opgebouwd.

Dit bedrag wordt afgeleid van de AOW.

FTK

Financieel Toetsingskader

De voorgeschreven rekenmethodiek om de bezittingen van de pensioenfondsen te waarderen en de pensioenverplichtingen te berekenen.

Indexatie

Verhoging

De wijze waarop de pensioenfondsen periodiek de pensioenen verhogen. Meestal is die verhoging voorwaardelijk en afhankelijk van de financiële positie van het fonds.

Invaren

Het proces waarmee de aanspraken van het opgebouwde pensioen in het huidige stelsel worden omgerekend naar een persoonlijk vermogen in het nieuwe stelsel.

NP

Nabestaandenpensioen

Het pensioen dat bij overlijden van de deelnemer aan diens nabestaanden wordt toegekend. Wordt ook wel partnerpensioen genoemd. Ook het wezenpensioen valt onder deze term.

Pensioenstelsel

Het totaal pensioen bestaande uit het basis pensioen de AOW, het aanvullende pensioen van het pensioenfonds, en eventuele derde pijlerpensioen in de vorm van een aanvullende verzekering of een bankproduct.

PFZW

Pensioenfonds Zorg en Welzijn

Het pensioenfonds voor de mensen werkzaam in de zorg, de culturele instellingen, de welzijnssector en de Predikanten

Pensioenraad PFZW

Verantwoordingsorgaan

Aan dit orgaan legt het PFZW bestuur verantwoording af over het gevoerde beleid.

Projectierendement

Het bij ingang van het pensioen aan te nemen rendement op basis waarvan een levenslang pensioen moet worden berekend. Dit rendement kent op basis van fiscale wetgeving een maximum van 33% aandelen in het nieuwe stelsel

Rekenrente

De rente op basis waarvan de verplichtingen van de pensioenfondsen moeten worden berekend. In het huidige stelsel is dit gebaseerd op de risicoloze rente van staatsobligaties.

Rendement

Procentuele winst of verlies dat pensioenfondsen maken met hun beleggingen.

rts

Rentetermijnstructuur

Het verband tussen de looptijd van een vastrentende belegging enerzijds en de daarop te ontvangen marktrente.

Sociale partners

De werkgevers- en werknemersorganisaties die de inhoud van de pensioenregeling bepalen.

Transitie

Het omzetten van de rechten die zijn opgebouwd van de oude naar de nieuwe pensioenregeling.

De risicoloze rente als basis van die berekening corrigeert het verleden onvoldoende.

Transitieperiode

De tijd tussen 1 januari 2023 en de invoering van de nieuwe regeling.

Uiterlijk 1 januari 2027

Wtp

De Wet toekomst pensioenen dat nu nog een wetsontwerp is en de uitgangspunten voor het nieuwe pensioenstelsel bevat.

Het in wet- en regelgeving vastgelegde systeem van pensioenopbouw en uitkeringsregels.