header afbeelding

Pensioen en inflatie

Een goede pensioenvoorziening zorgt ervoor dat de koopkracht van gepensioneerden in stand blijft. Het begrip 'inflatie' staat hierbij centraal. Inflatie betekent dat uw geld minder waard wordt doordat de prijzen van producten stijgen. U kunt dan met hetzelfde geld minder kopen dan voorheen.

De AOW als basis

De basis van onze pensioenen is de AOW. In principe volgt de AOW de stijging van de lonen in Nederland en is daarmee redelijk waardevast. Alleen heeft het kabinet in het voorjaar van 2022 een poging gedaan de AOW gedeeltelijk te ontkoppelen van de stijging van de lonen.

Breed maatschappelijk verzet heeft ertoe geleid dat het kabinet dit plan van ontkoppeling van de AOW aan de loonstijging heeft moeten intrekken. Was er nog een nipte meerderheid in de Tweede Kamer voor die plannen, vast staat dat in de Eerste Kamer het verzet zo breed was dat intrekken van het voorstel de enige optie was

Maar daarmee zijn wij er niet. De politiek blijft met enige regelmaat zoeken naar manieren om de financiële ruimte die  nodig is voor de stijgende AOW lasten, via de belastingen te verhalen bij de ouderen. Een sigaar uit eigen doos dus. Ook dat legt opnieuw de lasten bij een groep die de afgelopen jaren toch al zwaar in koopkracht heeft moeten inleveren.

Protest daartegen blijft dus geboden. Wij ondersteunen de Koepel Gepensioneerden, waarbij wij zijn aangesloten, volledig in dit verzet.

De aanvullende pensioenen

Bovenop deze basisvoorziening hebben de meeste Nederlanders een aanvullend pensioen. De premies van deze aanvullende pensioenen worden belegd om later uit te keren.

Die uitkomst is dus meer afhankelijk van de behaalde rendementen op die premies. In tijden van inflatie kan de koopkracht door een gedegen beleggingsbeleid in principe gehandhaafd blijven. Dit omdat aandelen meer inflatiebestendig zijn dan obligaties. Bij een hoge inflatie is dit lastiger, zeker wanneer die bovendien lang aanhoudt.

Een langdurige hoge inflatie kan alleen economisch worden bestreden. Dat is niet alleen in het belang van de pensioenen, maar ook voor iedereen die over eigen vermogen beschikt. Mensen of landen met hoge schulden profiteren wel van een hoge inflatie, wat de politieke gevoeligheden rondom dit thema aangeeft.