21-12-2023

BPP stemt in met nieuwe pensioenregeling PFZW

Een maand geleden brachten wij belangrijk nieuws. Het principeakkoord voor de nieuwe pensioenregeling bij PFZW lag klaar. De BPP heeft nu laten weten geen bezwaar te hebben.

De achterbannen van de sociale partners (vakbonden en werkgeversorganisaties) zijn inmiddels akkoord. Dankzij het hoorrecht konden ook wij als belangenvereniging onze stem laten horen. Sluit het aan bij onze belangen als gepensioneerden?

Wij ontvingen veel technische achtergrondinformatie om ons daarin te verdiepen. Vooral beoordeelden wij het uitgebreide transitieplan. Daarin staat hoe de huidige pensioenen straks worden omgezet naar het nieuwe pensioenstelsel.

Grondig besproken

Samen met de ANBO gingen we vervolgens met sociale partners (vakbonden en werkgeversorganisaties) in gesprek over het gesloten conceptakkoord. Onze vertegenwoordiger Jaap van der Spek (zie foto) voerde namens de BPP deze gesprekken. Onze conclusie: de voorgestelde pensioenregeling en het transitieplan krijgen onze instemming.

Evenwicht en koopkracht

Waar hebben wij het akkoord op beoordeeld? Allereerst hebben wij gekeken naar de evenwichtigheid van de gemaakte afspraken. Deze doen recht aan de belangen van zowel de actieve deelnemers als de gepensioneerden. Daarnaast kunnen we rekenen op een koopkrachtig pensioen door invoering van de nieuwe regeling.

Invloed economie

Wij willen daarbij een belangrijke kanttekening plaatsen. Met de toekomstige pensioenen behouden we onder alle omstandigheden beter onze koopkracht dan in het huidige stelsel. Maar de financiële positie van het pensioenfonds op het moment van invoering van de nieuwe pensioenregeling (op 1 januari 2026), heeft hier een grote invloed op. De economische situatie bepaalt uiteindelijk meer in hoeverre de pensioenen kunnen stijgen dan de zorgvuldig vastgestelde modellen.

Cees Michielse