19-10-2023

Verwarring over cijfers pensioenfondsen

De kwartaalcijfers van de grote pensioenfondsen zijn bekend en laten een verdeeld beeld zien. Enerzijds stijgen de dekkingsgraden als gevolg van de opgetreden rentestijging, anderzijds wordt er een behoorlijk verlies geleden op de rendementen. Ook voor een groot deel als gevolg van de gestegen rentes waardoor obligaties minder waard werden en de kosten van de renteafdekking die beschermt tegen renteverlies in de toekomst toenamen.

Als dan de Telegraaf ook nog in een kop melding maakt van miljardenverliezen van de pensioenfondsen dan leidt dat onmiddellijk tot grote zorgen bij veel deelnemers, terwijl de nu gepubliceerde cijfers juist de mogelijkheid van indexatie vergroten. Die indexatie is immers afhankelijk van de dekkingsgraad van het fonds en die is voor PFZW gestegen naar 117,8.

Toch is er nog geen zekerheid over wat het besluit van het pensioenfonds kan en zal zijn eind november. Naast de dekkingsgraad speelt ook het officiële prijsindexcijfer een rol en dat lijkt over de relevante periode van september 22 tot september 23 bijna op 0 uit te komen. Daarnaast is de vraag of we de gemiste indexatie over 2022 alsnog gedeeltelijk mogen toekennen.

De BPP stelt zich in deze discussie hard op. Iedere mogelijke ruimte moet NU worden gebruikt om de koopkracht van gepensioneerden te verbeteren. Wij houden u de komende periode op de hoogte.

Terug naar nieuwsoverzicht