19-09-2023

Koopkracht op Prinsjesdag

De Troonrede en Miljoenennota besteden dit jaar veel aandacht aan ‘bestaanszekerheid’. Dat geldt voor de groeiende groep die ondanks een baan niet rondkomt. Maar hoe zit dat met de gepensioneerden?

Koopkracht staat dan ook centraal in de plannen voor 2024. Zowel in de Miljoenennota als in de aanloop van de politieke partijen naar de verkiezingen. Eindelijk komt ook de achterstand in de koopkrachtontwikkeling van de gepensioneerden ten opzichte van andere inkomens nu ook aan bod.

Middeninkomens in de knel

Veel van de oplossingen die worden voorgesteld, leggen de nadruk echter op de laagst betaalden. Daarbij is nauwelijks aandacht voor grote groepen middeninkomens die steeds meer in de knel komen, omdat zij geen beroep kunnen doen op toeslagen. De voorstellen gaan juist richting verhoging van bepaalde toeslagen. Financiering daarvan moet worden opgebracht door hogere belastingen, wat ongetwijfeld de middeninkomens weer zal treffen. Waaronder ook de gepensioneerden met naast de AOW een aanvullend pensioen.

Wat doet het demissionair kabinet?

Wij waarderen de extra aandacht voor de moeilijke positie van de middeninkomens en de bijzondere situatie van de groep gepensioneerden. De achterblijvende koopkracht van gepensioneerden over langere periodes wordt erkend. Anderzijds horen we geen concrete voorstellen tot verbetering. Noch van het demissionaire kabinet, noch in de eerste reacties van de politieke partijen. We zijn benieuwd wat zij daar tijdens de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer aan toe zullen voegen.

Onze inzet

Met extra aandacht zullen we daarom de komende dagen en weken de debatten volgen. Via een stevige lobby van de Koepel Gepensioneerden blijven we inzetten op oplossingen.

Cees Michielse