01-10-2022

Verdere behandeling Wet Toekomst Pensioenen

Het is u vast al opgevallen. De behandeling van het wetsontwerp Toekomst Pensioenen (wtp) in de Tweede Kamer is ernstig vertraagd Hoe de voorlopige verdere planning voorlopig is kunt u lezen in een nieuwsbericht van de Koepel Gepensioneerden.

Wat is de opvatting van de BPP en die van de Koepel Gepensioneerden ten aanzien van dit wetsontwerp en de verdere voortgang.
  • Wij blijven hameren op een aantal noodzakelijke verbeteringen in het wetsontwerp maar zetten daarbij vervolgens wel in op een gedegen en tegelijkertijd voortvarende afhandeling.
  • Wij zijn op basis van vele gesprekken met pensioendeskundigen bij de grote pensioenfondsen er van overtuigd dat de uitkomsten van de pensioenen in de wtp, mits gebaseerd op de door ons gevraagde verbeteringen daarin, voor gepensioneerden en actieve deelnemers gunstiger zal zijn dan in het huidige stelsel.
  • Er moet wel nog met de nodige zorgvuldigheid gekeken worden naar de gewenste invoeringsdatum. In principe gaan we uit van uiterlijk in 2026, maar de uiterst onzekere situatie als gevolg van de situatie in Oekraïne en de gevolgen daarvan voor energie, voedselprijzen en inflatie vergen wellicht enige flexibiliteit daarbij.

Direct na 12 oktober zullen we met een andere reactie komen op hetgeen in het debat is besproken. En naast de mogelijkheid dat u in Den Haag het debat bijwoont kunt u dit ook volgen via https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/livedebatten

Terug naar nieuwsoverzicht