09-12-2022

BPP Ledenbijeenkomst stelt gerust

Heldere uitleg over het nieuwe pensioenstelsel met een broodje erbij? Op 23 november voorzag de BPP in deze behoefte voor leden en introducees. 'Nu begrijp ik het eindelijk', verzucht een deelnemer na afloop.

Deze allereerste BPP Ledenbijeenkomst vindt plaats in een informele, opgeruimde sfeer. Dat is zeker ook te danken aan gastspreker Dick Boeijen. Deze PGGM pensioenexpert uit Brabant staat bekend om zijn heldere uitleg, met een kwinkslag. Of zoals Liesbeth Schaap hem introduceert: ‘Als actuaris kan hij uitzonderlijk goed communiceren!’

Afnemend enthousiasme

Is het nieuwe stelsel echt een verbetering? Dat is de vraag die in de politiek, het maatschappelijk debat en ook vanmiddag voor beroering zorgt. Boeijen valt maar met de deur in huis: hij kan deze vraag volmondig met ‘ja’ beantwoorden. ‘Lange tijd heb ik dit enthousiasme ook bij gepensioneerden geproefd’, constateert hij, ‘maar de laatste maanden lijkt dit af te nemen.’

Ondertussen toont hij een slide toont van Statler en Waldorf, de twee chagrijnige mannetjes op het balkon van de Muppet Show. Hun bewonderende uitroepen (‘Wonderful!’) zakken al snel af naar misprijzende geluiden (‘Booo’!)

Schommelend pensioen?

Hoe kon de teneur ook bij het nieuwe stelsel zo omslaan? Boeijen zet de bezorgde vragen die onder gepensioneerden leven op een rijtje. Zoals:

• Kan de pensioenuitkering straks de prijsinflatie bijhouden?
  • Schiet mijn pensioen straks alle kanten op?
  • Gaat mijn uitkering bij het ‘invaren’ naar het nieuwe stelsel omlaag?

Boeijen stelt de aanwezigen redelijk gerust. Het nieuwe stelsel zal meer kunnen meebewegen met de economie. De pensioenfondsen hoeven niet langer enorme buffers aan te houden, waardoor zij de pensioenen eerder kunnen verhogen als het goed gaat. En de kans op aanpassingen naar beneden? ‘We hebben de economie natuurlijk niet aan een leiband’, zegt Boeijen realistisch, ‘maar het pensioenfonds houdt een buffer voor economisch moeilijke tijden.’

Vertrouwen herwinnen

BPP-secretaris Cees Michielse is het in grote lijnen met Boeijen eens. De BPP is voorstander van de nieuwe pensioenwet, maar wel onder een aantal voorwaarden. Hoe zit het bijvoorbeeld met de inhaalindexatie voor de huidige gepensioneerden? Ook wil de BPP vanaf het begin bij de besluitvorming betrokken worden.

Dan is het tijd voor vragen uit de zaal. Van de toekomst van het nabestaandenpensioen tot de inhoud van het ‘persoonlijke pensioenpotje’. Vicevoorzitter Jaap van der Spek loopt met de microfoon tussen de rijen in het auditorium door, waarna het deskundige panel de vragen beantwoordt.

Uiteindelijk draait het in deze discussie om vertrouwen, besluit Van der Spek deze geanimeerde bijeenkomst. Hoe kunnen we dat op weg naar het nieuwe stelsel herwinnen? Vanmiddag is dat dankzij de heldere uitleg aardig gelukt. 'Nu begrijp ik het eindelijk', verzucht een deelnemer na afloop. 'Ik snap nu wat de nieuwe wet inhoudt en waarom die er moet komen.'

Noot

Auteur: Laura Vegter